torsdag 9 juni 2011

Tips!



Hej på er,

Satt igår och funderade lite på vad är det som gör att en blogg blir läst mycket, hur tänker du när du publicerar ett inlägg? Vad är dina förhoppningar med inlägget?
Har noterat att vissa är flitiga med att blogga, somliga blogginlägg är riktigt intressant, vissa är roliga och man får sig ett gott skratt, några skriver om sin träningsrunda, vilket ofta gör att man känner ett starkt behov av att prova just på DEN vägen. Andra använder sin blogg som ett komplement till twitter, är det så man skall göra eller vad?

Om man sticker ut hakan och hackar på något så tas det ofta emots av postitivt och negativt, ta mitt inlägg om Vättern (det kommer mera) där fick jag många ryggdunk och tummen upp både på facebook och via mail, men visst var det trist och se att en ville lämna cykelbloggar (var aktiv inom Vätternrundan) men i det stora hela så var uppmärksamheten postivit, det kommer mer om VR och dess organisation, det är bara ett gytter av företag och styrelser och årsredovinsningar som inte är av denna värld. En sak som jag verkligen håller på och kollar på är lönekostnaderna som de har hemlighållt i årsredovisningarna, men det blir ju att i stället får jag göra en sökning på hur stor inkomst vissa har inom dessa företag. Vilket "Förening" som inte ens redovisar lönekostnaderna!

Ett annat inlägg som togs emot blandat är ju det om Siljan Runt och snålheten mot deltagarna, där många skrev om hur fint loppet är och bra ordnat, jag kan inte säga något om detta då min kritik ENBART har handlat om vad de ger deltagarna efter utfört lopp. Om de skulle nästa år bjude på en kopp kaffe och en fralla med ost & skinka så skulle i stort sett min kritik mot detta lopp försvinna.

Ett inlägg som förändrade var det om hur försäkringsbolaget IF hade för villkor för cykelförsäkringarna, där skedde det en förändring, från att ha varit ett av de sämsta företagen när det gäller cykelförsäkring så har de seglat upp bland topp 5. Inte illa. Detta inlägg gjorde att jag verkligen förstod att det går att förändra, bara man har vettig kritik och att man förklarar hur konkurrenterna gör. Fortfarande imponerad av IF som tog åt sig kritiken och ändrade på villkoren.

Noterat en annan sak på bloggar, vissa skäms inte ett dugg och lägger med jämna mellanrum ut rena tiggeriinlägg, d.v.s. de hoppas att ett specieltl företag skall se inlägget, skänka prylen till dem och hoppas att de skriver mycket om just denna produkt. Är det etiskt riktigt? Hur vågar man efter skatteverkets meddelande för ett par år sedan att de kollar de största bloggarna och sedan skönstaxerar de blogginnehavaren, har för mig att "Blondinbella" blev kraftigt upptaxerad efter sådant. Vad har jag fått? hm ja lite rabatter har man väl fått, men inte mer än vad den lokala medlemen i cykelklubben fått. Men rena saker som dimper ner i brevlådan, nope! Visst så blev jag nerbjuden till Italien för två dagar, men det hade inget med bloggen att göra, utan endast att jag är ett fan av ett lag, och att jag skriver mycket om dem på Facebook. Artikeln jag skrev om min resa på http://www.alltomcykel.se/ gjorde jag på skoj och ingen betalning utgick. Skulle vara skoj och höra era tankar om detta.

För övrigt skänker jag Tierp en tanke idag, själva köpingen består av 5-6000 personer (c:a 20 000 i hela kommunen) men idag så är det första dagen av deltävlingen i EM på Tierp Arena, inga cyklar där inte, utan bilar med extrema motorer som kör en "strip" på ett visst antal sekunder. Det som är lite spännande är hur Tierp skall klara av logistiken med 32 000 sålda biljetter ( i förrgår). Köpingen växer med 5,3 gånger sin egen storlek för 4 dagar. Spännande!

ha en bra dag,

Hälsningar,
Fritz

Inga kommentarer: