måndag 19 september 2011

Trafiken bilister vs Cyklister

Nu så hoppas jag att det fungerar bättre med blogger. Tack Dennis för tipsen!

Läser om ett ständigt återkommande problem som vi cyklister har. Punka? Njae... Kondis? Styrka? ja ja... det kanske man skulle kunna tro, men jag tänkter närmast på bilisters agerande mot oss cyklister.
Nu skall jag inte generalisera att det gäller alla bilister utan poängtera att det är ett fåtal men de MÄRKS mest.
Vilken cyklist som kör LVG har inte råkat ut för att bilistera hänger på tutan precis när de passar förbi, alternativt få ett finger, eller att de stryker förbi en med någon eller ett par decimeter till godo?
Skulle nog kunna säga att alla cyklister har något eländigt och säga om bilister.
Senest för ett par dagar sedan så är det en kille som skriver på Happy och rubriken säger väl allt "Mötet med Liemannen" .. det han skriver har man själv råkat ut för, nu var det en personbil i hans fall, i mitt fall har det handlat om lastbilar modell 24 meters ekipage.

Hur kommer det sig att vissa agerar på detta vis? Ja det kommer vi nog aldrig få ett 100% svar på men troligtvis är dessa personer som är rätt så svaga, halvfeta, narcissistiska med drag av att vara sociopater.

Vad kan man göra åt att vi kan få rätt? Ja till en början så måste nog vi cyklister organisera oss på något sätt, namninsamling, "organisationera oss" alternativt att en eldsjälv tar på sig att bli en talesman/kvinna och börjar uppvakta olika verk och politiker, med mål att trafiken måste även öppnas för oss, lagstiftningen (trafikförordningen) måste bli tydligare och särskilja, vardagscyklisten och vi som tränar (håller iaf mer än 20km/h). För det är mycket tydligt att trafikförordningen är inte skriven för att behandla en cyklist som kommer mellan 20km/h och 45m/h.

Vad tycker ni, läman gärna kommentarer med vilken lösningen ni tycker är bäst, vore även skoj och få höra om allas olika skräckupplevelser utefter vägarna. Min värsta är nog när den (en av dem) nämnda långtradarna, strök förbi mig i 90Km/h med c:a 15/20cm tillgodo... då fick jag rätt så mycket adrenalin.

Trots detta trista ämne ha en bra dag i regnet

Hälsningar,
Fritz

7 kommentarer:

Rikard sa...

Vad som måste göras är att skilja på vardagscyklister och träningscyklister. Cykelklubbarna har ju jättesvårt att anordna tävlingar då Trafikverket har nedprioriterat frågan. Men jag tror att det behövs en attitydsförändring generellt i trafiken. Det är lika illa när du sitter i bilen, folk kör ju som galningar nuförtiden, i alla fall här i Stockholm. Det går mycket fortare och bilarna ligger en meter bakom i höga farter. Stopplikt och blinkers är det få som respekterar. Ut med fler poliser och bötfäll folk med dåligt beteende, strunta i att sätta upp kameror och fånga svennar som kör fem km för fort, de är inte problemet i trafiken.

Christer sa...

Läste en sak som jag tyckte var bra i senaste tidningen från cykelfrämjandet "vi hindrar inte trafiken, vi är trafiken". För det är ju tyvärr individer som anser att enbart motorburna fordon med maxhastighet över 100km/h har på vägarna att göra. Samtidigt så vill ogärna barnvagnsmammor, rullatorpensionärer, hundägare och vardagscyklister att man susar fram på (undermåliga) cykelbanor i över 30km/h.

Problemet är mycket attityd och förståelse. Skulle vara bra att få in "rätt tänk" redan i trafikskolan. För en bilist behöver använda blinkers samt följa regler även om medtrafikanten är en fotgängare eller cyklist, vilket inte alltid känns självklart i alla situationer.

oskar sa...

Enligt mina upplevelser så är lastbilschaufförer de allra mest hänsyns tagande. Oftast så svänger de över halva vägbanan och lägger verkligen på mitten utav vägen.
Har på det stora hela inte haft många incidenter där jag verkligen varit rädd i trafiken på en cykel.
Men det kanske är en annan trafikrytm och ett annat klimat i Småland gentemot större städer.

Ravin sa...

De flesta behandlar cyklister väl tycker jag. I synnerhet yrkeschaufförer. Sen har vi alla haft näradödenupplevelser. I grunden handlar det om att bilister vill återställa den naturliga hackordningen i trafiken. Där är cyklisterna egentligen lägst. Men som oskyddad trafikant har vi övertag på vägen. Som snabbaste fordon på cykel/gångbanan är vi paria bland barn och hundrastare. Genom att tvinga in oss på cykel/gångbanan förpassas vi längst ned där vi får ta alla kompromisser på vår planhalva. Det i ett samhälle som behöver fler cyklister mer än någonsin, motsägelsefullt.

Anonym sa...

alla cyklister är fordon och oskyddade trafikanter. 1.Ändra lagen för att förtydliga bil/cykel konflikten där cykelvägar korsa bilvägar. Man SKA stanna för gående alltid - varför inte för cyklister också?
2. ta bort SKA från den flummiga lagen om att använda cykelvägen där de finns. Ersätt med bör
3. information kampanj om cyklisternas rätt att använda vägarna även när det finns cykelväg
4. en lagtolkning likt det som finns i frankrike, spanien, Holland m.m. om ansvaret vid olyckor där oskyddade trafikanter är inblandade - där det är alltid bilistens ansvar att extra uppmarksam, anpassa sitt körstil och fart. Och att körkortet dras in på plats om man köra på nån. Folk skulle skärpa sig då minsann.
Vi kan inte har en del tjänstemän och politiker som säger 'cykla mera' och samtidigt gör det allt krångligare....
/Liz

Kattis Lafoot sa...

Skrockade för mig själv när jag läste... har skrivit precis detsamma men i egenskap av ryttare... Finns en del bilister, absolut inte majoriteten, men precis som du skrev; de som ändå syns mest, de kör om mig med mindre än en meter till godo, de möter mig utan att sakta ner, de respekterar inte mina tecken där jag ber dem sakta ner... osv osv... och när jag skrev en insändare i lokaltidningen kom det en hel del hätska hemska kommentarer som fick mig att inse att en del anser verkligen att bilisten är kund, vi andra ska helt enkelt hålla oss undan...

Cykelbloggar sa...

Tack för era kommentarer, jag har nu gjort ett nytt inlägg i samma ärende.
Till Kattis: Då jag tidigare även titulerade mig "ryttare" så vet jag just vad du menar, men även så har jag fått lära cyklister om hur en häst kan reagera om man kommer bakifrån på en cykel, hästen hör oss inte förrän vi passerar förbi, med följd att hästen oftast blir "skitskraj" och kan tyvärr både skada oss cyklister och ryttaren på hästen. Värst är det när man kommer med högprofilhjul som "sjunger" när man cyklar.

Mvh
Fritz