söndag 23 oktober 2011

Ännu ett lag som fått problem



Jag vet inte om ni andra har sett att Team Geox-TMC har råkat ut i svårigheter, detta efter att sponsorn GEOX från och med nyår drar sig ur cykelsporten som sponsor. Extremt tråkigt måste jag ju bara säga. Inte bara för åkarna som nu har stora svårigheter att hitta nya lag.
Visst, jag tror ju inte åkare som Cobo och Menchov får allt för stora svårigheter. Men ser man på de mindre kända åkarna så blir det problem.

Speciellt en åkare vurmar jag för och det är Daniele Colli, som började sin karriär i Liquigas-Bianchi, för att senare hoppa runt i ett par lag. Han körde förra året för Team Flaminia-Bossini, men efter att detta lag fick stora svårigheter med att få inbjudningar och sponsorerna hoppade av efter att de tog med Riccó i laget. Inför 2011 så omstrukturerades laget helt och de började om som Continentallag, de gav upp Pro.-Continentallicensen helt enkelt.
I slutet av 2010 så fick Colli reda på att han hade cancer i vä. knä vilket medförde att många operationer och lång konvalecens. Även om jag trodde den skulle bli längre, Colli kom tillbaka till cyklingen under Brixia-Tour, och visst att han har uppvisat goda resultat så tror jag inte det är tillräckligt för att attrahera ett av de bättre lagen inför 2012, och så här sent på året har de flesta lagen redan gjort klart med alla åkare, att då dra på sig ytterligare kostnader är svårt att försvara. Men jag håller tummarna!

Under 2011 har vi sett flera lag som återigen har svårigheter med sina sponsorer, är detta något vi får vänja oss vid eller vad? Ändå måste jag ge ett antal italienska och franska sponsorer en eloge som efter år efter år fortsätter sponsra lag (nu räknar jag inte med cykelmärken) dessa är företag som Liquigas, LAMPRE, Cofidis, FDJ och ett par lag från Beneluxländerna får man ju inte heller glömma som QuickStep och Rabobank. Uppenbart anser de att värdet att synas på cykeltävlingarna är så pass stort att de fortsätter att sponsra cykellag. Man skulle ju hoppas att fler så lojala företag skulle göra detsamma.

Nu till något helt annat. Någon som sett notiserna om U23 VM i Fotboll som gick av stapeln i Mexico för inte så länge sedan? 2/3 av alla åkare åkte fast i dopingkontrollen, de hade alla samma medel som Contador snart skall svara för inför CAS. CAS valde i detta ärende lägga ner anklagelserna mot forbollsspelarna, trots att de uppvisade större mängd än vad Contador blivit anklagad för. Nu säger CAS att det är vanligt att biffkor i Mexico just får detta medel för att få finare kött. Men om det är så, så borde väl varenda spelare ha fått i sig medlet eller? WADA är ju itne allt för glada över detta beslut, För inte så länge sedan så friades ju även Alexander Rasmussen för att fått samma med i sig. VARFÖR i hela världen jagar de då Contador med blåslampa. Hans advokater kommer ju inte behöva slita ihjäl sig på förhöret hos CAS. Eller vad tror ni?

Ha en bra dag,
Fritz

Inga kommentarer: