tisdag 1 november 2011

Det händer saker!

Fick ikväll höra från flera håll att de hände lite på SCF:s cykelforum som gick av stapeln i Sollentuna i helgen. Men om det kommer att ge oss något som har passerat 30 vet vi inte än.
Men i alla fall så har det skapats en Veteranråd inom SCF, d.v.s. ett råd som skall verka för veterancykling, nu vet jag inte om det också omfattar motionärer, men det visar sig. Dock så kom det fortfarande ingen motivering varför de höjer licensen med 100:-

Namn som figurerar på de som skall sitta i Veteranrådet är L. Jägenstam (Mölndals CK) Trond Olsson (?) och L. Nyström, nu kan det vara flera, men det är namnen som jag la på minnet.

Nu till något trist, jag har suttit och sökt lite för att se hur lätt är det att hitta doping, först trodde jag att man måste antingen ha kontakter bland killar som lyfter ohyggligt tunga saker på gymen om man skall få tag på sådant. Men sedan hittade jag en site, efter att ha sökt på några substanser och jag säger ju bara det! Det är ett under att inte fler som dopar än de som gör det, en snabb tanke var ju till och med att man själv skulle prova. Men riskerna är för stora, det är ju itne för inte att det är unga männsikor som "oförklarligt" somnar in för gott under nätterna när de ligger och sover.

Men hur/vad gör de som skall motverkar doping, en site som jag hittade är en site som är apotektsregistrerat, de får sälja inom EU, tullen får inte beslagta medlen etc. D är inte narkotikaklassade så hur stoppar man sådana substanser? Enda gången jag har hört talas om att det var doping kontroll inom Veterancykling var SM 2009 och då tog de bara stickprov, inte ens 1:an 2:n och trean i resp. klasser skulle per automatik kollas.
Som jag skrevi fredags så la SCF 2800:- på antidoping arbete under 2010. Vad kan man göra för dessa? Ett utskick? Ja inte till alla licenserade iaf, det räcker inte pengarna till.

Lite skrämmande, men också ack så frestande för de som kanske vill men inte orkar, det är ju inte för inte de flesta som stängs av för doping tillhör Friskis & Svettisföreningar runt om i landet.

Vad tycker ni?

Hälsningar,
Fritz

1 kommentar:

Unknown sa...

Alla grengrupper som bildats innehållande idiella krafter inom SCF har Veterancykling mer eller mindre. Det du skriver om är att grengruppen i Landsväg har en grupp i gruppen med fokus veterancykling. Landsvägsgrengruppen (långt ord det där) blev indelad i tre grupper på forumet för att de var så många.

Vad jag vet har MTB, CX och Bana veterancykling som ett fokus i sina grengrupper också (jag borde veta då jag är med i både bana och CX).

Tråkigt med dopingen dock... Tipsat polisen eller tullen om sidan?

Med vänlig hälsning, Oscar